Skum er morsomt, men skumvask er også en svært effektiv måte å vaske bil på. Skummet hjelper til med å løse opp smuss og skitt som har festet seg til lakken, og i tillegg så løfter skummet den skitten bort fra lakken som gjør at risikoen for å lage riper minsker betraktelig.
Du har i prinsippet to typer skumsåper. En høyalkalisk variant som er svært effektiv mot både noe olje og asfalt, men også trafikkfilm og insekter. Det man skal være forsiktig med en høyalkalisk variant er å følge blandeforholdet som produsent anbefaler. Lar man en slik såpe ligge konsentrert på f.eks kromdetaljer så kan du sette svært stygge etsemerker. Det kan også bli på lakk om man f.eks lar dette tørke. Det er dette vi kaller for alkalisk brann.
Vi anbefaler BilXtra Multifoam som er en svært effektiv høyalkalisk skumvask. Den er også økonomisk og svært drøy i bruk. På den andre siden finner man Ph-nøytrale skumsåper. Disse har ikke all verdens renseeffekt, men kan fint brukes etter en høyalkalisk hvor man da legger skum, for så gå i gang med å håndvaske bilen med skummet. Her er det viktig å spyle bilen godt på forhånd.
Det siste innen skum er at du både vasker og beskytter bilen i en operasjon med skum. Her legger man på en ph-nøytral såpe som inneholder stoffer som gjør at man også forsegler bilen samtidig. Veldig tidseffektivt og enkelt. Bland ut såpen etter produsentens anvisning, og vask i vei. Her anbefaler vi Carpro Hydro2 Foam.
BilXtra eksperttips:
Ikke la deg friste til å legge for tykt skum! Ja, det ser utrolig tøft ut med barberskum på bilen, men det er lite effektivt. Grunnen er at jo tykkere, jo mer luft, og luft er ikke effektivt for vasken. Finn et blandingsforhold som gir et skum som er litt som pisket fløte. Det er fyldig, men rennende. SMART!